
Incantations
To explore sonic incantations, electric landler and spectral relations I play a just-tuned electromagnetic-hammered-dulcimer.
I employ the dulcimer as a transcultural stringed instrument used in various forms and tunings between the Himalayas and the Alps. As the grandmother of the piano, it takes on an important role in various folk musics of the regions under the former Austro-Hungarian monarchy as well as in classical Ottoman and Persian music forms. My sonic interest is not the museum of tradition but the possibilities and contemporary tensions that arise from it. Worlds without Ends.
“The billowy array of scrapes, plucks, and tickles he puts the dulcimer’s strings through is uniformly beautiful, diverging a couple of times away in favour of booming doom that lingers in the slowly decaying sonics of the space. The amplified strings veer between melodies and noise washes, and never stop being engaging and provocative for over an hour. Entering the room feels quite like a barrier between worlds too. It’s almost entirely pitch black aside from the gentle light on Fraunberger seated on a small stage in the middle of the crowd. It takes several minutes for one’s eyes to adjust, so new audience members can be watched walking in from the outside, temporarily blind. They shuffle slowly, arms outstretched, helpless and ghostlike in the darkness. Fraunberger’s soundtrack couldn’t be more appropriate." (The Quietus)
“…the void certainly permeated the space with the tremolo jangle of sticks on santur strings amplified to booming heights criss-crossing against the din of Pakistani street noise. As Fraunberger puts it: “it’s all about the ambiguity of sonic meaning" (The Wire)
“Dann steht plötzlich der eigentlich für halb eins angekündigte Stefan Fraunberger auf der Bühne. Einigen dürfte er durch sein sehr hörenswertes Orgel-Projekt Quellgeister bekannt sein. Beim Sajeta spielt Fraunberger aber auf einem iranischen Hackbrett. Dessen Klänge werden durch eingebaute Tonabnehmer und anschließende Effektprozessierung akzentuiert. Und das klingt richtig gut. Der Österreicher legt seine ganze Energie in das Instrument und wechselt zwischen feinen, im Release ineinander verlaufenden Melodien und vollen Bassgemengen. Der Sound driftet immer wieder ins Diffuse, doch nie so weit, dass es bloßer Brei wird. Ein emotional aufwühlendes Set. Übrigens liefert Fraunberger – neben vielen anderen Künstler*innen, die dankbar darauf hinweisen, dass es für sie das erste Konzert nach der zehrenden Corona-Pause ist – einen der schönsten Festival-Momente, als er ans Publikum gewandt sagt: „It hurts less when you are here!” (groove)

Seanaps Festival / Leipzig, 2021

CTM Festival / Berghain / Berlin, 2017

New Salt Festival / Toplitzsee, 2024

Bouquet Stage / Ukraine / Kyiv, 2020

Baba Yaga's Hut / Round Chapel / London, 2019

20 years Velak / Zacherlfabrik / Wien, 2024

Musikprotokoll, Konzerthaus, Graz 2017

Outernational Days / Bucharest, 2017